A letartóztatás a legsúlyosabb személyi szabadságot korlátozó kényszerintézkedés. Milyen törvényi feltételei vannak az elrendelésének és milyen esetekben rendeli el a bíróság a gyakorlatban?
A letartóztatás nem büntetés, hanem kényszerintézkedés, ami azt jelenti, hogy a bíróság nem állapította meg az elkövetőről, hogy bűnös, ettől függetlenül a terhelt szabadsága mégis elvonásra kerül. Úgyis körülírhatjuk tehát a letartóztatást, mint a terhelt szabadságának átmeneti elvonása jogerős ítélet nélkül.
A személyi szabadságot korlátozó kényszerintézkedésnek enyhébb formái is lehetnek: bűnügyi felügyelet és/vagy távoltartás.
Mivel a letartóztatás egy személyi szabadságot korlátozó kényszerintézkedés, a letartóztatásnak a törvényi feltételei is lépcsőzetesek: először is a büntetőeljárási törvény rögzíti, hogy melyek a személyi szabadságot korlátozó kényszerintézkedés alkalmazásának feltételei, majd második lépcsőként meghatározza a törvény, hogy ha ezek fennállnak, milyen esetekben rendelhető el a terhelt letartóztatása.
Minden személyi szabadságot korlátozó kényszerintézkedésnek – így a letartóztatásnak is – az az általános feltétele, hogy a bűncselekmény elkövetésére megalapozott gyanú álljon fenn.
Amennyiben a gyanú fennáll, a szökés vagy annak veszélye, a bizonyítás akadályozása vagy annak veszélye, és a bűnismétlés vagy annak veszélye az, ami a személyi szabadságot korlátozó kényszerintézkedés – így a letartóztatás – elrendeléséhez szükséges.
A szökés elrejtőzés és annak veszélye, a bizonyítás akadályozása és annak veszélye, valamint a bűnismétlés és annak veszélye tehát nem konkrétan a letartóztatás feltételei, hanem egyáltalán a személyi szabadságot korlátozó kényszerintézkedés alkalmazásának.
Amikor a terheltet a bíróság letartóztatja, kezdetben a büntetőjogi ügyvéd elérendő célja nem feltétlenül az, hogy a bíróság ne alkalmazzon vele semmilyen kényszerintézkedést, hanem az is eredmény, ha a lakóhelyére korlátozott, vagy még kedvezőbb esetben egy meghatározott területre korlátozott (pl. város, megye) bűnügyi felügyeletet rendel el a bíróság a letartóztatás helyett.
Letartóztatás ugyanis csak akkor rendelhető el, ha a szökés veszélye, és/vagy a bizonyítás akadályozásának veszélye, és/vagy a bűnismétlés veszélye fennáll, és
- a bűncselekmény jellegére,
- a nyomozás állására és érdekeire,
- a terhelt személyi és családi körülményeire,
- a terhelt és a büntetőeljárásban részt vevő vagy más személy viszonyára,
- a terhelt büntetőeljárás előtt és az eljárás során tanúsított magatartására
tekintettel enyhébb kényszerintézkedéssel nem alkalmas a veszélyek kiküszöbölésére. Mindez bírói mérlegelés eredménye.
Bűnügyi felügyelet eléréséhez tehát nem feltétlenül azt kell alátámasztania a büntetőjogi ügyvédnek, hogy nem áll fenn a szökés veszélye, és/vagy a bizonyítás akadályozásának veszélye, és/vagy a bűnismétlés veszélye, hanem azt, hogy nem olyan fokban, nem olyan mértékben, hogy letartóztatást alkalmazzon a bíróság.
Személyi szabadságot érintő bírói engedélyes kényszerintézkedés rendelhető el - letartóztatás vagy bűnügyi felügyelet - ha a terhelt jelenlétének biztosítása érdekében, ha megszökött, szökést kísérelt meg, vagy a bíróság, az ügyészség vagy a nyomozó hatóság elől elrejtőzött, illetve ha megalapozottan feltehető, hogy a büntetőeljárásban elérhetetlenné válna, így különösen megszökne, elrejtőzne.
Az elrejtőzés és a szökés megkísérlése nem igényel különösebb magyarázatot, ugyanakkor elrendelhető a letartóztatás akkor is, ha ezek nem következtek be, de a rendelkezésre álló tények alapján valószínűsíthető a bekövetkezésük. Ez utóbbi a bíróság mérlegelését igényli, olyan tényeket kell ezesetben értékelnie a bíróságnak, amelyekből következtetni lehet arra, hogy amennyiben a terhelt szabadlábon védekezhetne, elszökne vagy elrejtőzne.
A szökésre/elrejtőzésre gyakori következtetési alap a bírói gyakorlatban a terhelt kiemelkedő anyagi helyzete, mivel a bíróság ebben az esetben akként gondolkodik, hogy a terheltnek lenne anyagi forrása arra, hogy huzamosabb ideig rejtőzködjön a hatóság elől.
Ugyanakkor ezzel ellentétesen azt is a letartóztatás megalapozására fordítják a bíróságok, ha terhelt anyagi helyzete kilátástalan, ebben az esetben nem is a szökés veszélyét vélik realitásnak, hanem azt, hogy a terhelt elérhetetlenné válik, nem tudja majd idézni a hatóság.
A szökés veszélyét alátámaszthatja a terhelt külföldi kapcsolatrendszere vagy bármilyen külföldi érintettsége (külföldi cég, bankszámla) is, mivel ezekből a bíróság arra következtethet, hogy a terheltnek a letartóztatás megszüntetése esetén lenne lehetősége külföldre szöknie.
A szökés veszélyét gyengítheti, ha a terheltnek rendezett családi kapcsolati vannak, mivel ebből az a következtetés vonható le, hogy a családja – felesége, gyerekei – Magyarországhoz kötik, így akkor sem szökne meg, ha szabadlábra kerülne.
Amennyiben a terheltnek van külföldi érintettsége, érdemes lehet azt megpróbálni felszámolni: a külföldi bankszámlát és céget megszüntetni.
A szökés veszélyét gyengíti, ha a terheltnek van olyan hozzátartozója vagy más személy, aki egy okiratban vállalja, hogy befogadja és eltartja a terheltet szabadlábra kerülés esetén.
Személyi szabadságot érintő bírói engedélyes kényszerintézkedés rendelhető el - letartóztatás vagy bűnügyi felügyelet - ha terhelt a bizonyítás meghiúsítása érdekében a büntetőeljárásban részt vevő vagy más személyt megfélemlített, jogellenesen befolyásolt, vagy bizonyítási eszközt megsemmisített, meghamisított vagy elrejtett. A bizonyítás akadályozásának veszélye esetén pedig akkor, ha megalapozottan feltehető, hogy a terhelt a bizonyítást veszélyeztetné, így különösen a büntetőeljárásban részt vevő vagy más személyt megfélemlítene, jogellenesen befolyásolna, tárgyi bizonyítási megsemmisítene, meghamisítana vagy elrejtene.
Más személy befolyásolása, megfélemlítése, valamint a bizonyítékok elrejtésé, megsemmisítése különösebb magyarázatot szintén nem igényel, ugyanakkor elrendelhető letartóztatás akkor is, ha ezek nem következtek be, de a rendelkezésre álló tények alapján valószínűsíthető a bekövetkezésük. Ez utóbbi a bíróság mérlegelését igényli, olyan tényeket kell ezesetben értékelni a bíróságnak, amelyekből következtetni lehet a bizonyítás akadályozásának veszélyére.
A bírói gyakorlat alapján ilyen tipikus következtetési alap, ha a gyanúsított és a büntetőeljárás más szereplői - más gyanúsítottak vagy tanúk - között alá-fölé rendeltségi viszony áll fenn, pl. munkáltató-munkavállaló viszony. A nyomozási bíró ebben az esetben arra következtet, hogy amennyiben a gyanúsított szabadlábon lenne, mivel vezetőként befolyással bír bizonyos alárendelt személyekre, megkísérelheti őket olyan vallomásra rábírni, amelyek számára kedvezőbb irányba mozdítanák a büntetőeljárást.
Hivatkozási alap az is rendszerint, hogy a bűncselekmény elkövetése során az elkövető törekedett a bűncselekmény titokban tartásása, például virágnyelven, vagy titkosított chat-en kommunikált társaival. Álláspontom szerint erre hivatkozni helytelen, ugyanis ez a tény önmagában a bűncselekmény tárgyi súlya körében értékelendő körülmény, ugyanakkor ez az indok is gyakran jelenik meg a bíróságok indokolásában. A büntetőjogi ügyvéd feladta, hogy felhívja a figyelmet arra, ha az ügyészség helytelen indokok alapján indítványozza a terhelt letartóztatását.
Sajnos többször jelenik meg a bíróságok indokolásában, hogy a bizonyítás akadályozásának a veszélyét megalapozza, hogy a gyanúsított a bűncselekmény elkövetését tagadja, vagy az, hogy nem is tesz vallomást. A terheltnek ugyanakkor alapvető joga tagadni a bűncselekmény elkövetését. A terhelt legalapvetőbb jogára terhelő tényként hivatkozni viszont alkotmányjogi szempontból rendkívül aggályos, amely ráadásul burkoltan beismerésre is presszionálja a terheltet, ami természetesen megengedhetetlen.
A bíróságok ezt azzal indokolják, hogy mivel a gyanúsított tagad, érdekében áll a bizonyítás akadályozása, pl. bizonyíték megsemmisítése, ugyanakkor ez helytelen logikai következtés: abból, hogy a bűncselekmény elkövetésének a tagadásából eredően a gyanúsítottnak érdeke lehet a bizonyítás akadályozása, nem következik az egyenes, hogy akar is pl. bizonyítékot hamisítani.
A védőügyvéd írásban is szóban is érvelhet az ellen, ha az ügyészség törvénytelen indokkal indítványozza a terhelt letartóztatását
A bizonyítás akadályozás az a különös ok, amely a nyomozás előrehaladtával folyamatosan mérséklődik. A nyomozás elején, amíg nem lett kihallgatva a gyanúsítottak és a tanúk többsége, illetve amíg nem lett begyűjtve minden más egyéb bizonyíték, rendszerint azért kerül letartóztatásra a gyanúsított, mert a nyomozás érdeke megelőzi a gyanúsított személyi szabadságához fűződő érdekét.
A nyomozás előrehaladtával - a gyanúsítottak és tanúk többségének kihallgatása után - a bíróság nagyobb eséllyel jut arra a következtetésre, hogy nem szükséges a legsúlyosabb személyi szabadságot korlátozó kényszerintézkedés, azaz a letartóztatás alkalmazása, mivel már az ügy kulcsszereplői megtették a vallomásukat, így őket már befolyásolni szükségtelen lenne a terheltnek.
Személyi szabadságot érintő bírói engedélyes kényszerintézkedés rendelhető el - letartóztatás vagy bűnügyi felügyelet - ha terhelt a gyanúsítotti kihallgatását követően az eljárás tárgyát képező bűncselekményt folytatta, vagy a gyanúsítotti kihallgatását követően elkövetett újabb, szabadságvesztéssel büntetendő szándékos bűncselekmény miatt gyanúsítottként hallgatták ki, illetve ha megalapozottan feltehető, hogy a terhelt a megkísérelt vagy előkészített bűncselekményt véghez vinné, az eljárás tárgyát képező bűncselekményt folytatná vagy szabadságvesztéssel büntetendő újabb bűncselekményt követne el.
A bűncselekmény folytatása vagy újabb bűncselekmény elkövetése különösebb magyarázatot nem igényel, ugyanakkor elrendelhető letartóztatás akkor is, ha ezek nem következtek be, de a rendelkezésre álló tények alapján valószínűsíthető a bekövetkezésük. Ez utóbbi ugyancsak a bíróság mérlegelését igényli, olyan tényeket kell ezesetben értékelnie a bíróságnak, amelyekből következtetni lehet a bűnismétlés veszélyére.
A bírói gyakorlat alapján ilyen tipikus következtetési alap, ha a gyanúsított büntetett előéletű.
Ezt a tényt gyengítheti azonban, ha a korábbi elítélése más típusú bűncselekmény elkövetése miatt történt. Például az terhelttel szemben költségvetési csalás miatt van folyamatban büntetőeljárás, és a korábbi elítélése egy kábítószer-kereskedelem miatt történt, érvelni tud amellett a büntetőjogi ügyvéd, hogy bár a terhelt nem büntetlen, a két bűncselekmény más típusú.
Gyengítheti továbbá az is a bűnismétlés veszélyét, ha a korábbi elítélése és az újabb büntetőeljárás megindulása között jelentős idő telt el.
Jelentősége van annak, hogy hányszor, milyen bűncselekmények miatt és mikor állt korábban a terhelt bíróság előtt, továbbá milyen büntetéseket szabtak ki vele szemben.
A büntetett előélet mellett az is megalapozhatja a bűnismétlés veszélyét, ha a gyanúsítottal szemben a büntetőeljárás megindulása után újabb gyanúsítást közöltek - függetlenül attól, hogy esetleg az elkövetés korábbi, mint az újabb büntetőeljárás megindulása -, és az is, ha a bűntetőeljárás hatálya alatt követte el a gyanúsított a bűncselekményt. Látható tehát, hogy ez esetben nincs korábbi elítélés, de több párhuzamos büntetőeljárás még az ártatlanság vélelme ellenére is a bűnismétlés veszélyének hivatkozási alapja lehet.
A büntetlen előéletűekkel és azokkal szemben, aki ellen semmilyen más büntetőeljárás nem indult, rendszerint akkor hivatkoznak a bíróságok a bűnismétlés veszélyére, ha a bűncselekmény elkövetése hosszabb időt ölelt fel. Például kábítószer-kereskedelem, vagy költségvetési csalás esetén, amikor a bűncselekmény több éven át zajlott, a bíróság rendszerint azzal indokolja a bűnismétlés veszélyét, hogy a gyanúsított megélhetését az adott bűncselekmény biztosította, és szabadlábra kerülése esetén nem lenne legális megélhetési forrása, így csak bűncselekmény elkövetéséből tudná fenntartani magát.
Amennyiben gyanú van arra, hogy a terhelt a megélhetését a bűncselekmény, pl. költségvetési csalás elkövetésével fedezte, és ebből a bíróság a bűnismétlés veszélyére következtet, érdemes lehet olyan munkáltatói szándéknyilatkozatot beszerezni, és azt a büntetőjogi ügyvéd segítségével csatolni, amely alátámasztja, hogy a terheltnek szabadlábra kerülése estén lenne legális forrása a megélhetése biztosítására.
Amennyiben valószínűsíthető az, hogy a terhelttel szemben személyi szabadságot korlátozó kényszerintézkedést, különösen letartóztatást fognak elrendelni, a nyomozó hatóság 72 órára őrizetbe veszi a terheltet. A 72 óra alatt az ügyészség dönt arról, hogy indítványozza-e a terhelt letartóztatását vagy nem.
Amennyiben az ügyészség azt akarja, hogy a bíróság tartóztassa le a terheltet, indítványt tesz erre a nyomozási bírónak, és megindokolja, hogy miért tartja a letartóztatást szükségesnek. Ezt követően a bíróság dönt arról, hogy valóban szükséges-e a terhelt letartóztatása. Ez úgynevezett ülésen történik, ahol jelen van személyesen a terhelt, a védője és az ügyészség képviselője is. A végzés megfellebbezhető, ebben az esetben a végső döntést a másodfokú bíróság fogja meghozni.
A letartóztatást kezdetben egy hónapra rendeli el a bíróság, utána legfeljebb alkalmanként három hónapra hosszabbítható meg 1 éven keresztül. Egy év eltelte után alkalmanként két hónappal hosszabbíthatja meg a bíróság a letartóztatást. A hosszabbításra mindig az ügyészség tesz indítványt.
A bíróság akkor tart ülést – ahol személyesen jelen vannak a felek – amikor a letartóztatás elrendeléséről dönt, amikor a letartóztatás megszüntetése érdekében a büntetőjogi ügyvéd vagy a terhelt valamilyen új körülményre hivatkozott, vagy amikor a letartóztatás hosszabbítása óta eltelt már fél él, és az ügyészség továbbra is indítványozza a letartóztatás meghosszabbítását. Az egyéb hosszabbítások során a bíróság nem tart ülést, csak az iratok alapján határoz a letartóztatás meghosszabbítása tárgyában.
Amennyiben az ügyészség a terhelt letartóztatást indítványozza, a büntetőjogi ügyvéd az ülésen felszólalása során személyes adhat elő minden érvet, amely a letartóztatás ellen szól. Amennyiben a bíróság a letartóztatást elrendeli, a védőügyvéd a végzést megfellebbezheti, és az írásban benyújtott fellebbezésben részletesen kidolgozhatja azokat az érveket, amelyek alapján nincs helye a letartóztatás elrendelésének.
A letartóztatás elrendelése esetén, amennyiben az ügyészség később a letartóztatás meghosszabbítását indítványozza, az ügyészség írásbeli indítványára reagálva a büntetőjogi ügyvéd előterjeszti a saját indítványát annak érdekében, hogy a bíróság a letartóztatást ne hosszabbítsa meg.
A büntetőjogi ügyvéd feladata minden olyan tényt feltárni, és a bíróság tudomására hozni, amellyel a letartóztatás elkerülhető, vagy az elrendelt letartóztatás megszüntethető. Mivel a terhelt korlátozottan tud intézkedni, ez gyakran a büntetőjogi ügyvéd és a terhelt hozzátartozóinak együttműködését és kapcsolattartását igényli.
Az Emberi Jogok Európai Bírósága számos döntésében kifejtette, hogy a terhelt letartóztatása mikor nem jogszerű, több esetben kritikát megfogalmazva a magyar bíróság gyakorlatával szemben is. A büntetőjogi ügyvédnek ismerni kell az Emberi Jogok Európai Bíróságának gyakorlatát, mivel a magyar bíróság meggyőzéshez sokszor elengedhetetlen ezen döntésekre hivatkozni.
Tagadhatatlan, hogy a terhelt letartóztatásával, vagy a letartóztatás megszüntetésével szembeni küzdelem a büntetőjogi ügyvéd számára fáradságos munka, mivel a bíróságok döntése és indokolása gyakran sablonos, a bíróságok sokszor az ügyészi indítványt kritika nélkül fogadják el. A védőügyvéd feladata, hogy végül a szakmai érvek érvényre jussanak.
Végezetül fontos azt hangsúlyozni, hogy a letartóztatás nem a terhelt bűnösségéről szól. A magát ártatlannak valló terheltnél gyakori, hogy a letartóztatás során is azt a bűncselekményt akarja vitatni, amivel gyanúsítják, ugyanakkor ez nem fog eredményre vezetni. A nyomozási bíró ugyanis csak azt vizsgálja, hogy fennáll-e a bűncselekmény gyanúja, fennáll-e a szökés/elrejtőzés, bizonyítás akadályozása, és/vagy a bűnismétlés vagy ezek veszélye, továbbá, hogy szükséges-e ezek fennállása esetén a letartóztatás alkalmazása. A terhelt bűnösségéről vagy ártatlanságáról majd a vádemelés után a perbíróság fog dönteni.
A büntetőjogi ügyvéd segíthet abban, hogy a hosszú büntetőeljárás adott szakaszában mindig arra legyen helyezve a hangsúly, amire éppen szükséges.
A honlap különböző formákban kéri Önt, hogy adja meg elérhetőségeit és esetlegesen egyéb adatait, továbbá a honlap tartalmazza a közvetlen e-mail küldésének lehetőségét, ez pedig lehetővé teszi az Ön különböző fokú azonosítását. Ön az adatok megadásával hozzájárulását adja az adatok összegyűjtéséhez, kezeléséhez és feldolgozásához a szolgáltatások nyújtásának – beleértve az ügyfél-szolgáltatásokat, valamint a marketing célokat is – elősegítése érdekében.
A személyes adatok közé tartoznak - többek között - az elérhetőségek és minden olyan adat, amely az Ön azonosítását lehetővé teszik. A honlapon a személyes adatok gyűjtése a személyes adatokat tartalmazó e-mail küldésén keresztül valósulhat meg.
Az ügyvédi iroda kizárólag annyi ideig tárolja és kezeli adatait, ameddig üzleti szempontból és/vagy az Önnel fennálló megbízási jogviszony alapján az indokolt, illetve ameddig azt jogszabály előírja. A személyes adatai védelme érdekében az iroda - összhangban az európai adatvédelmi joggal - olyan eljárási és technikai eszközöket, illetve rendszert alkalmaz, amelyek megfelelnek a jelenlegi adatvédelmi szabályoknak.
Cookie-k (Sütik) A sütik feladatainformációkat gyűjtenek a látogatókról és eszközeikről megjegyzik a látogatók egyéni beállításait, amelyek felhasználásra kerülnek/kerülhetnek pl. online kártyás fizetés igénybevételekor, így nem kell újra begépelni őket megkönnyítik a weboldal használatát minőségi felhasználói élményt biztosítanak A testre szabott kiszolgálás érdekében a felhasználó számítógépén kis adatcsomagot, ún. sütit (cookie) helyez el és a későbbi látogatás során olvas vissza. Ha a böngésző visszaküld egy korábban elmentett sütit, a sütit kezelő szolgáltatónak lehetősége van összekapcsolni a felhasználó aktuális látogatását a korábbiakkal, de kizárólag a saját tartalma tekintetében.
Feltétlenül szükséges, munkamenet (session) cookie-kEzen sütik célja, hogy a látogatók maradéktalanul és zökkenőmentesen böngészhessék a drtat.hu weboldalát, használhassák annak funkcióit, és az ott elérhető szolgáltatásokat. Az ilyen típusú sütik érvényességi ideje a munkamenet (böngészés) befejezéséig tart, a böngésző bezárásával a sütik e fajtája automatikusan törlődik a számítógépről, illetve a böngészésre használt más eszközről.
Harmadik fél által elhelyezett cookie-k (analitika)A drtat.hu alkalmazza a Google Analytics mint harmadik fél sütijeit is. A Google Analytics statisztikai célú szolgáltatás használatával információkat gyűjt azzal kapcsolatban, hogy a látogatók hogyan használják a weboldalt. Az adatot a honlap fejlesztésének és a felhasználói élmény javításának céljával használja fel. Ezen sütik szintén lejáratukig a látogató számítógépén vagy böngészésre használt más eszközén, annak böngészőjében maradnak, illetve amíg a látogató nem törli őket.
KapcsolatAmennyiben az adatai felhasználásával kapcsolatban bármilyen kérdése felmerülne, szeretné megtekinteni, hogy milyen személyes adatokat tartok Önről nyilván, az adatkezelés jogszerűségét kifogásolja, az Önről nyilvántartott adatok javításra, kiegészítésre szorulnak, vagy szeretné töröltetni azok egészét vagy egy részét, jelezze az info@drtat.hu e-mail címen.